Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
In de diverse media is er ruim aandacht voor de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Door deze Europese privacywetgeving krijgen personen meer privacy rechten en krijgen organisaties meer verantwoordelijkheden op het gebied van privacy.
De Reisshop krijgt ook met deze wet te maken, die 25 mei 2018 ingaat.
Met deze verklaring willen we jullie laten weten wat we hier mee doen, wat we bewaren, hoe we dit bewaren en wat we allemaal ondernemen hiervoor.
PERSOONSGEGEVENS
ALGEMEEN:
De Reisshop, tevens handelend onder BrazilTours, AmazoneTours, PantanalTours, USATours en Pure Travel maken gebruik van persoonsgegevens. Deze gegevens hebben wij nodig om een reis te boeken, zoals pakketreizen, vliegtickets, hotels, treinreizen, autovakanties, cruises, maar ook een reis- en/of annuleringsverzekering.
Voor deze reizen bewaren we de volgende gegevens:
• Geslacht
• Voorletter(s)
• Eerste officiële voornaam conform paspoort of ID kaart.
• Achternaam
• Eventueel getrouwde naam
• Geboortedatum
• Adres
• (Mobiel) telefoonnummer
• Emailadres
• Gegevens van thuisblijvers + noodtelefoonnummer
• Auto- en kenteken gegevens
· Eventueel Frequent Flyer nummer
Elke luchtvaartmaatschappij en touroperator heeft deze gegevens nodig om een ticket af te geven of een boeking te maken voor een landarrangement. Daarnaast is een geboortedatum belangrijk om in aanmerking te komen voor bijvoorbeeld kinderkorting of seniorenkorting.
Sommige luchtvaartmaatschappijen en touroperators vragen ook om een e-mailadres/mobiel telefoonnummer om reizigers op de hoogte te stellen van bijvoorbeeld vluchtwijzigingen en vertragingen.
Ook willen met name luchtvaartmaatschappijen deze gegevens hebben omdat de lokale autoriteiten dit eisen, zoals op dit moment landen als de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Korea.
EXTRA PERSOONSGEGEVENS:
Naast de algemene persoonsgegevens bewaren we ook nog andere gegevens:
• Als je slecht ter been bent en (deels) afhankelijk bent van een rolstoel dan maken we hier een notitie van zodat we bv. meteen bij boeking assistentie kan regelen op de luchthaven of meteen kan informeren naar een aangepaste accommodatie die geschikt is voor iemand in een rolstoel
• Er zijn reizigers die afhankelijk zijn van medische apparatuur, zoals bv. een apneu-apparaat of zuurstofapparaat. Ook deze gegevens bewaren we omdat dit apparaat van te voren aangemeld moet worden bij een luchtvaartmaatschappij om deze als extra stuk handbagage mee te nemen. Omdat mensen hier afhankelijk van zijn, gaat deze niet in het ruim mee. Je moet er niet aan denken dat je koffer of dit apparaat niet aankomt.
• Ook bewaren we gegevens of iemand gebruik maakt van een speciale maaltijd, zoals onder andere vegetarisch/veganistisch, glutenvrij, geen rundvlees, koosjer, halal maaltijden, zodat we dit meteen bij boeking kan doorgeven aan de luchtvaartmaatschappij en/of accommodatie.
• Ook bewaren we van klanten die zeer regelmatig vliegen en die een frequent flyer nummer hebben van een luchtvaartmaatschappij, cruisemaatschappij en/of hotelketen het nummer, zodat we ook deze gegevens direct bij boeking door kan geven en de klant deze mijlen of punten niet misloopt. Ook voorkeuren als zitplaatsen en maaltijden bewaren we.
• En we bewaren van sommige klanten paspoort en/of ID gegevens die onlangs gereisd hebben en die mij deze gegevens hebben doorgegeven! We bewaren echter niet alles. Van het paspoort of ID kaart bewaren we de volgende gegevens:
o paspoortnummer of ID nummer
o afgiftedatum
o vervaldatum
o Plaats van afgifte
• We bewaren dus GEEN BSN nummers, omdat we deze niet nodig hebben voor een reis. Mochten we deze toch nodig hebben, bij bv. een visumaanvraag, dan zullen we er om vragen en na ontvangst ook direct weer verwijderen.
• Paspoortgegevens en/of ID gegevens hebben we ook nodig om je te checken op vluchten buiten het Shengen gebied. We hebben GEEN digitale kopieën meer van paspoorten en/of ID kaarten op onze pc’s staan.
WAT BEWAREN WE NIET:
De volgende gegevens bewaren we niet:
• Geloofsovertuiging
• Politieke overtuiging
• Sexuele voorkeur
• Etnische afkomst
• Bankrekeningnummers
• Gegevens van Facebook, Linkedin, Instagram ed.
• Salarisgegevens en/of werkgeversinformatie
SERVICE
Zoals je kunt lezen, bewaren we diverse gegevens van onze klanten. We bewaren deze echter om service te kunnen verlenen, direct bij boeking te kunnen handelen en om ook te zorgen dat een reis goed verloopt, want sommige zaken zijn essentieel om een reis te boeken en goed te laten verlopen. Al deze gegevens worden bewaard op zgn. klantenkaarten die alleen toegankelijk zijn voor ons.
VERWERKING & BEVEILIGING
Als reisbureau/reisorganisator hebben wij niet alleen te maken met touroperators in Nederland maar omdat wij ook reizen zelf samen stellen bij buitenlandse agenten, hebben we met hen afspraken gemaakt (verwerkersovereenkomsten) dat ze de persoonsgegevens die wij doorgeven, alleen mogen gebruiken voor de te boeken reis en er verder niets mee mogen doen.
Onze websites zijn extra beveiligd door middel van https://, omdat je via onze websites ook persoonsgegevens kunt doorgeven. Op de websites komt ook een privacy verklaring te staan.
Ook met het bedrijf welke onze boekhouding verzorgd , zijn er afspraken gemaakt (verwerkersovereenkomst afgesloten) dat ze de persoonsgegevens die wij opvoeren, beveiligen en niet zelf gebruiken om andere zaken te regelen.
Ons systeem en werkwijze is inmiddels helemaal aangepast aan de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Wil je dat we geen gegevens meer over je bewaren, laat dit dan weten, dan verwijderen we die uit ons systeem. Hou er dan wel rekening mee dat je bepaalde essentiële zaken als maaltijdvoorkeur, frequent flyer nummer, gezondheidsgegevens bij boeking zelf doorgeeft, zodat we dit bij een boeking kunnen verwerken. Als wij de gegevens niet meer hebben kunnen we niet instaan voor een goede afwikkeling.
Ben je geïnteresseerd in de volledige tekst van de Privacy verklaring, klik dan hier.